Terug naar nieuws

Europees Hof schept duidelijkheid in passagiersrechten

PERSBERICHT

Aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen in uitkeren compensatie is inzichtelijker

Amsterdam, 4 juli 2018 – Vandaag heeft het Europees Hof uitspraak gedaan bij welke luchtvaartmaatschappij compensatie kan worden verhaald in geval van vertraging, annulering of een instapweigering bij samenwerkingen van luchtvaartmaatschappijen. De zaak ‘Wolfgang Wirth and Others v Thomson Airways Ltd.’ gaat over de verantwoordelijkheid voor het uitbetalen van compensatie. De Europese Verordening 261/2004 wordt op deze manier nog duidelijker voor de consument en inzichtelijker gemaakt.

Van het kastje naar de muur
Vlucht-vertraagd.nl, bemiddelaar tussen luchtvaartmaatschappijen en passagiers, houdt bij een langdurige vertraging, annulering of instapweigering de uitvoerende luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk, zoals vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004. Het Europees Hof heeft zich vandaag uitgesproken in de zaak Wirth tegen Thomson Airways Ltd. omtrent de aansprakelijkheid van de uitvoerende luchtvaartmaatschappijen.

Tijdens piekmomenten komt het regelmatig voor dat luchtvaartmaatschappij A een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij B inhuurt, inclusief personeel, onderhoud en verzekering (een zogenoemde wet lease). Deze manier van samenwerken zorgt ervoor dat luchtvaartmaatschappij A alle operationele kosten en verantwoordelijkheden (kerosine, luchthavenbelasting, bagage, veiligheid, welzijn van passagiers etc.) op zich neemt. Maar welke partij is dan vervolgens aansprakelijk bij het uitbetalen van compensatie bij een langdurige vertraging of annulering?

“Deze situatie komt regelmatig voor, maar tot op heden had de Europese Verordening voor de rechten van luchtvaartpassagiers hier geen eenduidig antwoord op. Het is goed dat deze zaak opnieuw is bekeken door het Hof”, stelt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-vertraagd.nl. “Vele passagiers worden al jaren van het kastje naar de muur gestuurd. Vandaag greep het Europees Hof eindelijk in en deed uitspraak in deze zaak.”

Uitspraak Europees Hof
Een Duitse rechter heeft prejudiciële vragen gesteld aan het Europees Hof naar aanleiding van de zaak Wolfgang Wirth. De passagier boekte een vlucht met TUI fly, maar deze werd uitgevoerd door de Britse maatschappij Thomson Airways Ltd. (onder de zogenoemde wet lease overeenkomst). De vlucht liep een vertraging van meer dan drie uur op, wat  Wirth recht gaf op een financiële compensatie van € 400,- per persoon. Thomson Airways Ltd. (de ingehuurde maatschappij) vindt dat het risico bij TUI fly ligt, aangezien het ticket bij hen geboekt is. Het Europees Hof heeft vandaag in het voordeel van Thomson Airways geoordeeld, wat in de ogen van Vlucht-vertraagd.nl opnieuw gezien kan worden als een bevestiging voor de passagiersrechten.

Het Hof heeft nu gesteld dat wanneer de vertraging plaatsvindt bij de uitvoerende maatschappij (in deze zaak Thomson Airways Ltd.), deze niet verantwoordelijk is voor de financiële compensatie na een langdurige vertraging of geannuleerde vlucht, ten tijde van een wet lease overeenkomst. De uitvoerende maatschappij is dus niet in alle gevallen verantwoordelijk voor de uitbetaling van financiële compensatie.

Passagiersrechten website Vlucht-vertraagd.nl ziet regelmatig zaken voorbij komen waarbij een luchtvaartmaatschappij de verantwoordelijkheid probeert af te schuiven op de andere luchtvaartmaatschappij. “De rechten van de passagier mogen dan wel wettelijk beschermd zijn, wij zien echter nog te vaak dat hier verwarring over bestaat bij luchtvaartmaatschappijen. Vanaf heden kan Vlucht-vertraagd.nl de juiste claim indienen bij de juiste luchtvaartmaatschappij”, aldus Tom van Bokhoven, CEO Vlucht-vertraagd.nl. “En kunnen we de wet op eerlijke en efficiënte wijze blijven uitvoeren.”

URL case: http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-532/17