PvdA: vliegmaatschappijen geven niet thuis bij vlucht vertraging

vrijdag 10 augustus 2012

Heeft je vlucht vertraging opgelopen en je vraagt naar de compensatieregeling dan krijg je onduidelijke en onjuiste informatie dat ondervond de PvdA toen zij zelf op onderzoek uitging. Het terug krijgen van compensatie blijkt ontzettend lastig, passagiers komen er zelf niet uit. 

Compensatieregeling vlucht vertraging onbekend

Dat de compensatieregeling bij vlucht vertraging onbekend is bij de meeste vliegpassagiers is helaas een feit maar dat zelfs luchtvaartmaatschappijen hiervan slecht op de hoogte zijn dat is wel bedroevend. PvdA deed een rondgang bij verschillende luchtvaartmaatschappijen met de vraag of ze geld terug konden krijgen voor een vlucht met meer dan 3 uur vertraging. In vrijwel alle gevallen kreeg de partij nul op rekest. Transavia gaf als antwoord "Wat de regels zijn? Daar weet ik niet zoveel van eigenlijk". Arkefly kende regels wel maar zei: "Als we dat gaan vergoeden dan aan alle vliegmaatschappijen failliet.  U kunt natuurlijk ook een vraag via de website indienen. Wij zullen die dan afwijzen, maar u kunt een gokje wagen natuurlijk”, zei een medewerker van Arkefly tegen een PvdA’er die de proef op de som nam. 

Waar heb je recht op bij vertraging van je vlucht?

Luchtvaartmaatschappijen zijn bij een vlucht vertraging van meer dan 3 uur verplicht om een compensatie tot 600 euro uit te keren maar doen hier ontzettend moeilijk over. Als passagier kom je nauwelijks tot een resultaat. De hoogte van de compensatie is vastgelegd in Europese wetgeving. Afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht krijg je als passagier € 250,- €400,- of € 600,- terug van de luchtvaartmaatschappij.

Wil je direct weten waar je recht hebt vul dan hier je vluchtnummer en de datum van je vlucht in.

Schoffering rechten van de consument

„De regels bij vertraging zijn glashelder. Bij drie uur of meer vertraging krijg je een deel van je geld terug. Maatschappijen weten dit, maar weigeren massaal dit te doen. Dat is een schoffering van de rechten van de consument”, stelt Bouwmeester. Zij wil dat staatssecretaris Atsma (Luchtvaart) actie gaat ondernemen.
Tot 1 januari dit jaar was er een onafhankelijke geschillencommissie. Luchtvaartmaatschappijen hebben hun steun in de commissie opgezegd en dit onafhankelijk instituut verdween. Er gaan stemmen op om weer een geschillencommissie in het leven te roepen.

Claim indienen

Kom je er zelf niet uit of wil je direct een claim indienen dan kan. Vul je vluchtnummer en de datum van je vlucht in samen met je persoonlijke gegevens en Vlucht-vertraagd.nl gaat voor je aan slag. Claim indienen klik hier.